Wat maakt erfgoedopleidingen innovatief volgens CHARTER?

Dom van Milaan met CHARTER-logo

De European Cultural Heritage Skills Alliance CHARTER, een door Erasmus+ gefinancierd project, publiceerde zijn tweede rapport over opleidingen: Benchmarking analyse van innovatieve/opkomende curricula.

Dit rapport wil de indicatoren vastleggen om vernieuwende erfgoedopleidingen op het spoor te komen en te analyseren. De projectmedewerkers gingen alvast op zoek naar goede voorbeelden van:

  • opleidingen die de nieuwe beroepen in de erfgoedsector ondersteunen (bv. digitale experiences, digitale archivering);
  • opleidingen die qua methodiek innovatief zijn (bv. omdat ze een combinatie met werkplekleren mogelijk maken).

Het rapport is het resultaat van een eerste interne enquête onder de leden van het CHARTER-consortium en een literatuuronderzoek. Op basis van deze eerste benchmarking formuleerden de projectmedewerkers een reeks indicatoren die vergelijking mogelijk maken. Naast algemene beschrijvende elementen (zoals de onderwijssector, soorten onderwijs en opleiding, formaat, lengte, studiepunten, NQF/EQF-niveaus, enz.) werkte het project drie clusters van kwalitatieve indicatoren uit:

  • algemene innovatie-/opkomstgerelateerde indicatoren, waaronder relevantie voor de samenleving/markt, nieuwheid en toegankelijkheid/bekendheid.
  • structurele elementen, zoals de vorm van de opleiding, mogelijkheden voor werkend leren en samenwerkingselementen.
  • inhoudelijke elementen, zoals de evaluatie van trans-interdisciplinariteit, kern-/transversale vaardigheden van het erfgoed, duurzaamheid, digitalisering, enz.

Op basis van deze eerste analyse brengt CHARTER de komende maanden het opleidingsaanbod op Europees niveau verder in kaart. FARO houdt u daar zeker van op de hoogte!

Het volledige rapport leest u alvast hier.

Jacqueline van Leeuwen
Charter
erfgoedopleidingen