Hoe brengt u een sterk verhaal op Facebook?

Affiche 'Iedereen fotografeert' voor Guy de Coral & Co. Publiek domein via Rijksstudio

Wie vandaag denkt aan een goed uitgebalanceerde communicatiemix, denkt onvermijdelijk ook aan sociale media. Kanalen als Facebook zijn voor veel erfgoedorganisaties onmisbaar om hun activiteiten bekend te maken en in de kijker te zetten bij een ruim publiek. Een account is bovendien snel aangemaakt, en berichten staan in een wip online.

Maar ... hoe bouwt u aan een sterk verhaal? In een digitale wereld van algoritmes en advertenties moet alles vlug en compact zijn. Voor een goed verhaal daarentegen, maken we wel graag tijd. Een nieuw artikel op de Erfgoedwijzer biedt  inspiratie om boeiende, actieve en relevante berichten te delen op Facebook en zoomt in op volgende vragen:

  • Wat zijn de bouwstenen voor een goed verhaal?
  • Hoe werkt het Facebookalgoritme?
  • Hoe kunt u interactie stimuleren?
  • Wat kunnen we leren van andere erfgoedorganisaties?

Benieuwd? Klik snel door naar de Erfgoedwijzer.

Collegagroepen communicatie

Werkt u als communicatiemedewerker of -verantwoordelijke in de cultureel-erfgoedsector? Dan stuit u ongetwijfeld ook geregeld op allerhande vragen. Zowel strategische als heel operationele vragen waarover u graag eens van gedachten wil wisselen met collega’s. Omdat sommige collega’s dezelfde vragen hebben aangepakt, of bezig zijn ze nader te onderzoeken. Onder het motto ‘samen sterk’ houden we in een reeks collegagroepen een aantal communicatievraagstukken tegen het licht. Welkom!

Erfgoed in de Praktijk

Het artikel op de Erfgoedwijzer kwam tot stand in samenwerking met Kristof D’hanens van I Like Media. Tijdens een webinar voor Erfgoed in de Praktijk vertelde hij hoe u de communicatie van uw erfgoedorganisatie en -evenementen met de nodige verhalen kunt doorspekken. Benieuwd welke tips nog meer aan bod kwamen tijdens deze sessie? Neem dan een kijkje in het aanbod van I Like Media. Of hou de vormingskalender van de ‘Erfgoed in de praktijk’ partners in het oog.

Erfgoed in de praktijk’ is het gezamenlijk vormingsaanbod van Histories, FARO, HeritaPARCUMStichting Open Kerken en Davidsfonds. Samen organiseren wij Open Monumentendag, Erfgoeddag, Nacht van de Geschiedenis en Open Kerkenweekend. Binnen die context organiseren wij laagdrempelige workshops die de deelnemers aan deze evenementen helpen bij de organisatie van hun activiteiten n.a.v. die erfgoedevenementen. Zo waren er reeds cursusavonden rond tentoonstellen voor beginners, het promoten van activiteiten, ideeën genereren om een erfgoedverhaal te presenteren en interactief rondleiden. Meer info over deze samenwerking leest u hier.

Foto: Affiche 'Iedereen fotografeert' voor Guy de Coral & Co. Publiek domein via Rijksstudio.

Michelle Van Meerhaeghe