Vijf communicatiesuccessen in de Erfgoeddag 2023-campagne

Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen

Het Erfgoeddagthema 'Beestig’ bood dit jaar een gevarieerd en actief programma dat alle leeftijden aansprak. In de hoofdrol van deze 22e editie: archieven, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen, heem- en familiekundige kringen, musea en heel wat andere erfgoedorganisaties. Bijna 700 erfgoedorganisaties en -locaties verwelkomden samen zo’n 190.000 bezoekers. Die werden bereikt dankzij een mooi staaltje van samenwerking.

Dankzij uw communicatie-acties, die van gemeentes en stedelijke besturen, de campagnes van erfgoedcellen en de inzet van ontelbaar veel andere partners, worden mensen warm gemaakt voor het evenement. Die golf wordt versterkt door de campagne die we vanuit de nationale coördinatie van het evenement opzetten.

Benieuwd welke positieve lessen wij dit jaar zelf trokken uit de evaluatie van de overkoepelende campagne in Vlaanderen en Brussel? U leest het in dit blogbericht. 

Samenwerking met influencers 

Mensen met een groot online bereik op voorhand een unieke ervaring aanbieden: het zorgt ervoor dat ze op een authentieke manier over uw initiatief mee communiceren naar hun volgers. Maar de stap zetten om zo’n samenwerking op te starten is niet bepaald eenvoudig. Wat als we de zoektocht naar het betrekken van influencers samen aanpakten? In het voorjaar organiseerden we daartoe een splinternieuwe workshopreeks, op maat van erfgoedwerkers. Daarna nam FARO het heft ook in eigen handen. Na een mooie eerste samenwerking met influencers in 2022 werkten we in april 2023 samen met drie mensen met een groot bereik op Instagram.  

  • Karen François ging langs bij het grottencomplex Boekenbergpark in Deurne. 
  • Stephanie van het account ‘Day trips with kids’ trok met haar gezin naar Atlantikwall. 
  • En Britt van ‘Get out with kids’ trok naar het Museum voor Dierkunde in Leuven. 

Benieuwd hoe zij hun uitstap beleefden? Surf dan even naar het Instagramaccount van Erfgoeddag. Onder de highlights kunt u hun ervaringen herbekijken. Wij blikken hier alvast bijzonder positief op terug en plannen in 2024 verder te bouwen op deze ervaringen. 

Keuze voor digitaal: VRT MAX 

FARO werkte dit jaar voor het eerst sinds lang niet meer samen met VRT Radio 2 maar koos voor een campagne op het digitale platform van de openbare omroep. Op VRT MAX kon u de promospot van Erfgoeddag zien, vlak voor het bekijken van uw favoriete serie of film. Een bewuste keuze in onze zoektocht naar een publiek dat nog niet vertrouwd is met het evenement.  

Dat digitaal de toekomst is, staat vast. Dat merken we ook in het stijgende bereik van onze eigen digitale campagne. Erfgoeddag.be beleefde met 230.000 unieke bezoeken een absoluut recordjaar. En ook de advertentiecampagne op sociale media deed het bijzonder goed, met een bereik van 1.218.000 mensen. ​​​​​​

Inzetten op sterke fotografie en video 

Deze titel vraagt om een fotocarrousel. Want sterke beelden spreken voor zich, niet? We schakelden hiervoor fotograaf Dries Theuwissen in. Hij ging langs op drie locaties waar vooraf al beelden genomen konden worden die een duidelijke link hadden met de activiteit op zondag 23 april 2023. KOERS, Gallo Romeins Museum en Jakob Smits Museum: veel dank voor de ontvangst! Of wat dacht u van de aftermovie Erfgoeddag? Deze postcommunicatie zorgt ervoor dat we nog even langer kunnen nagenieten van de vele mooie ervaringen en warme ontmoetingen.

Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Gallo Romeins Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Gallo Romeins Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Gallo Romeins Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Gallo Romeins Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Gallo Romeins Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij KOERS © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Jakob Smits Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen
Erfgoeddag 2023 bij Jakob Smits Museum © FARO, fotograaf Dries Theuwissen

Belang van partnerships: fijne samenwerking met UIT en UITx

FARO gelooft sterk in het opzetten van samenwerkingen met communicatiepartners die zich mee engageren en die een brede(re) doelgroep bereiken. Zo werken we al een tijd succesvol samen met VRT één, Gezinsbond, Bluebike en Publiq. Ook de digitale acties van NMBS en De Lijn zijn het vermelden waard.  

De samenwerking met Publiq – de organisatie achter de platformen UIT en UITx, maar ook Museumpas – pakten we dit jaar op een iets andere manier aan. De combinatie van een ruilovereenkomst en een betaalde samenwerking maakte het mogelijk om ruimer in te zetten, zowel op een breed publiek (UIT) als op een jong publiek (UITx). Voor de kanalen van UIT werkten we samen een wedstrijd uit. Erfgoeddag ging mee in de UIT-nieuwsbrief, er werd een advertentie op socials gelanceerd en een thema-artikel prominent op Uitinvlaanderen.be gepost. Erfgoeddag ging op die manier ook mee als weekendtip in Metro. Voor UITx – het jongerenkanaal van UIT – kozen we voor een TikTokexperiment. De medewerkers van UITx gingen op zoek naar een influencer die past bij ons evenement. Resultaat was een fijne samenwerking met Lunadiscovers, bekend van haar filmpjes over rituelen en tradities op TikTok. Aansluitend volgden ook een Instagramquiz, een interview met een jonge maker en een themanieuwsbrief. Benieuwd naar de ervaringen van Luna? U kunt het filmpje bovenaan de Instagrampagina van Erfgoeddag herbekijken.

Duurzamer offline promotie voeren dankzij de FARO-webshop 

We ontwikkelden in 2022 een Erfgoeddagwebshop waarin u personaliseerbaar papieren materiaal en herbruikbare stockproducten kon bestellen voor de promotie van uw activiteit. In 2023 gingen we verder op dit elan: we merken dat u hierdoor meer op maat bestelt en bewuster bestellingen plaatst. Papieren producten kunt u eenvoudig personaliseren met eigen data, titel, website, logo’s en basistekst. Beachvlaggen, wegwijzers of buttons bevatten enkel het Erfgoeddaglogo en kunt u daardoor jaar na jaar opnieuw gebruiken. Resultaat: en mooie campagne in het straatbeeld en geen verloren drukwerk of resterende stock. Mooi, toch?

Op naar een volgende editie: 'Thuis' op zondag 21 april 2024

Veel dank aan u – organisator van een Erfgoeddagactiviteit – voor alle inspanningen die u levert in het bekendmaken van uw activiteitenaanbod. Dank ook aan alle partners die samen de schouders zetten onder deze editie. Samen maakten we er opnieuw een succes van! In 2024 vindt Erfgoeddag plaats op 21 april. Het evenement heeft dan als thema ‘Thuis’. Tussen 15 en 26 april 2024 zijn er ook opnieuw de Erfgoedweken.

Tips voor uw eigen communicatiecampagnes 

Op zoek naar tips voor uw eigen communicatiecampagnes? De Erfgoedwijzer zet u op weg. 

Foto’s: Erfgoeddag 2023 © FARO, fotograaf Dries Theuwissen 

Michelle Van Meerhaeghe