Op werkbezoek in Londen - Horniman Museum & Gardens

World Gallery, Horniman Museum and Gardens. Foto: Monique Verelst

FARO-collega Monique Verelst trok in het kader van Erasmus+ in het voorjaar voor een werkbezoek naar Londen. Ze sprak er met verschillende medewerkers uit Londense musea over ecologische en sociale duurzaamheid. 

In deel 1 van haar verslag volgden we Sara Kassam, Sustainability Lead van het V&A Museum, die inzoomde op het duurzaamheidsbeleid van het Victoria & Albertmuseum. In deel 2 sprak Monique met Hailee Kukura, projectcoördinator van Young V&A en in het derde deel trok ze naar Tate Modern & Tate Britain waar ze een rondleiding kreeg van Bella Sereno en Phil Monk over producties en duurzaamheid.

In deze vierde en laatste blog zoomen we in op het bezoek aan Horniman Museum and Gardens dat zich bevindt in Forest Hill, in het zuidoosten van Londen. We hadden er een gesprek met Community Engagement Manager Julia Cort over Hornimans engagement met gemeenschappen en volgden Carole Destre, in het museum actief als Climate & Ecological Coordinator.

Dit blogverslag geeft een impressie van het werkbezoek maar is te kort om diep op bepaalde thema’s in te gaan. Daarom wordt waar mogelijk doorverwezen naar bijkomende info.

Een engagement heeft wederzijdse voordelen

Het Horniman Museum & Gardens staat bekend om zijn sterke banden met lokale gemeenschappen. In het gesprek met Julia Cort bekijken we enkele participatieve projecten met de lokale gemeenschappen en geeft ze aandachtspunten mee.

Always part of the story

Horniman Museum and Gardens. Foto: Monique Verelst

Musea worden steeds toegankelijker maar niet alle doelgroepen voelen zich altijd even goed vertegenwoordigd. Daarom nam de Access Advisory Groep, een diverse groep van mensen met een beperking, het initiatief tot de coproductie Always part of the story. Het doel? De World Gallery toegankelijker maken door de museumcollectie kritisch onder de loep te nemen.

Sommige tentoongestelde objecten versterkten stereotypes of lieten een negatieve voorstelling zien (bv. een beperking die wordt veroorzaakt door een geest die van streek is, of die wordt voorgesteld als iets dat genezen moet worden). Heel veel objecten toonden lichamelijke beperkingen (bv. een blinde muzikant), terwijl 'verborgen' beperkingen (bv. autisme) veel moeilijker te vinden bleken.

Op basis van hun onderzoek bracht de groep wijzigingen aan in de collectiepresentatie. Zowel in de tentoongestelde objecten als in de teksten en labels werden elementen vervangen door illustraties of multimediale toepassingen.

Cultural heritage for wellbeing

In de publicatie Cultural heritage for wellbeing (Bart De Nil, FARO, 2019) kunt u o.a. een bijdrage vinden waarin Julia Cort toelicht hoe Horniman Museum and Gardens de collectie inzet voor een objectgebaseerde leermethodologie. In een casestudie die tussen 2016-2018 werd uitgevoerd met zestien gemeenschapsgroepen met verschillende demografische achtergronden, creëerde elke groep een thematische ‘ontdekkingsdoos’ met voorwerpen. Dit 'minimuseum in een doos' wordt gebruikt door families in het museum of offsite (bv. in verzorgingstehuizen). De publicatie met tal van andere voorbeelden is te verkrijgen bij FARO.

Familielabels voor de World Gallery

Entrance Hall, Horniman Museum and Gardens. Foto: Monique Verelst

In het cocreatieve project Family Labels werd samengewerkt met de gemeenschap om bepaalde labels van de World Gallery opnieuw te herdenken. De teksten op de labels waren voor ouders vaak te lang en te moeilijk om over te brengen aan hun kinderen, vooral als die jonger zijn dan 5 jaar. Een groep ESOL-studenten (English for Speakers of Other Languages) ging samen met hun -5-jarige kind(eren) aan de slag.

Vooral het verhaal en de manier waarop het wordt meegegeven, is belangrijk. Op de familielabels wordt nu uitleg of interpretatie voorzien aan de hand van illustraties i.p.v. lange en ingewikkelde teksten. Het traject kwam tot stand op initiatief van het Education Centre en was een onderdeel van het curriculum voor ESOL. Elke partij had dus voordelen bij de samenwerking.

Wat we onthouden uit het gesprek met Julia:

  • Begin met realistische doelstellingen. Horniman Museum and Gardens heeft doorheen de jaren veel ervaring opgebouwd in het werken met lokale gemeenschappen. Toch wordt er nog steeds van elk project geleerd. Kennis bouw je op: in het begin lagen de ambities soms te hoog waardoor ze aangepast moesten worden.
  • Bouw met de lokale gemeenschappen eerst een vertrouwensband op zodat er openheid en constructieve kritiek mogelijk wordt. Dat is een lang proces; begin dus niet uit het niets met een participatief project. Zoals bij elke relatie is ook hier tijd en vertrouwen belangrijk.
  • Begin met consultatie en ga daarna over tot cocreatie of coproductie. Geef de verschillen tussen de methodieken duidelijk aan, zowel voor jezelf als voor de groep. Creëer geen foute verwachtingen.
  • Zorg voor voldoende variatie in de doelgroepen. In de Access Advisory Groep zijn bv. personen aanwezig met verschillende beperkingen, want niet iedereen is gebaat bij eenzelfde oplossing. Zoek waar nodig naar compromissen.
  • Zorg dat alle partijen voordelen hebben bij de samenwerking, zo blijft het voor iedereen interessant. Expertise zit immers overal en op verschillende vlakken.
  • Werk toe naar een gedeeld doel, namelijk het museum toegankelijker maken voor iedereen.
  • Wees realistisch. Een verbouwproject kan enkele jaren duren. Een jarenlang engagement met bv. dezelfde kinderen werkt niet. Deel het project op in fases.
  • Ontwerpers zijn het vaak niet gewend om samen te werken met gemeenschappen of bepaalde doelgroepen, ook al zeggen ze van wel.
  • Veel musea maken tentoonstellingen op basis van wat ze willen zeggen, in plaats van wat het publiek wil horen. Een interpretatieplan kan hulp bieden om een compromis te zoeken.

Ecologische duurzaamheid

U kon het al afleiden uit de inleiding en uit het gesprek met Julia Cort: Horniman Museum and Gardens staat gekend om zijn sterke verankering in de lokale gemeenschap. Ook voor thema’s als klimaatverandering en ecologie zijn er groepen actief en staan er projecten op stapel. Carole Destre is Climate & Ecological Coordinator in Horniman en licht toe.

  • Een Environment Champions Community helpt kinderen van zes tot tien jaar en hun gezinnen milieuvriendelijker gedrag te vertonen en plant evenementen in samenwerking met gemeenschapsgroepen en liefdadigheidsinstellingen. Het ECC bestaat uit een Facebook-groep, geeft een nieuwsbrief uit en organiseert een aantal evenementen of workshops. In de Facebook-groep delen mensen ideeën om het milieu te helpen en klimaatverandering in het dagelijks leven aan te pakken. De berichten worden gemodereerd door leden van het Horniman-team, zodat de groep een veilige plek is waar de gemeenschap samen inhoud kan lezen en plaatsen.
  • Het Horniman Youth Panel, een groep jonge mensen tussen 16 en 25 jaar, wordt betrokken bij vele thema’s in de organisatie, ook bij duurzaamheidsthema’s.
  • Horniman zet ook in op een bosbouwschool. Momenteel wordt er personeel opgeleid om deze school – die eind 2022 van start zou gaan – te runnen.
  • Het Nature and Love-project heeft als doel om de Horniman-site inclusiever en toegankelijker te maken en om ecologische duurzaamheid en de strijd tegen de klimaatcrisis centraal te stellen. De bezoekerservaring wordt verbeterd en onderbenutte gebieden worden ontsloten door nieuwe projecten. Er komen twee zones bij in de tuin en de Natural History Gallery (die dateert van de jaren 1960) wordt gerenoveerd. De projecten worden aangevuld met een reeks op de natuur gerichte partnerschappen en activiteiten om het publiek van het Horniman Museum te diversifiëren. Opening is voorzien in 2026.
Carole Destre en Monique Verelst in de Natural History Gallery, Horniman Museum and Gardens. Foto: Monique Verelst

Tijdens de rondleiding op de site wijst Carole hoe Horniman op tal van duurzaamheidsaspecten inzet, zoals afvalbeheer, waterrecuperatie, duurzame vegetatie in de tuinen, duurzame verkoop van producten in café en shop, etc.

Bij Horniman Museum and Gardens staan – net als in de andere Londense musea die in de vorige blogs aan bod kwamen – de ambities en realisaties m.b.t. duurzaamheid online. Wilt u meer lezen over het Klimaat- en Ecologiemanifest van het museum en welke stappen reeds gezet zijn, lees dan hier meer.

Onder leiding van algemeen directeur Nick Merriman werkt het museum gestaag verder aan het betrekken van bezoekers bij de klimaat- en ecologische crisis en bij de koloniale erfenis van de collecties van Horniman. Merriman is eveneens voorzitter van de Environment and Ecology subgroep van de National Museum Directors’ Council, dat enkele keren per jaar rond het thema samenkomt.

Meer weten

Wilt u meer weten over dit thema of bent u benieuwd naar meer achtergrondinformatie bij de blogreeks 'Werkbezoek in Londen'? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Monique Verelst voor meer informatie of contactgegevens.

Eind november 2019 volgde ook collega Bart De Nil enkele dagen een jobshadowing in Horniman Museum and Gardens. Zijn verslag kunt u hier teruglezen.

Nuttige informatie, toolkits, voorbeelden of links worden op termijn verwerkt in het luik duurzaamheid / participatie op de Erfgoedwijzer.

Het werk- en leerbezoek aan Londen werd gefinancierd met middelen van Erasmus+, het programma van de Europese Commissie. Om de cultureel-erfgoedsector goed te kunnen ondersteunen zijn we immers altijd op zoek naar voorbeelden en methodieken m.b.t. participatie, educatie en specifieke cultureel-erfgoedpraktijken. Om dat denkproces te versterken, laten we ons graag inspireren door goede voorbeelden en boeiende gesprekspartners in het buitenland.

Gefinancierd door de Europese Unie

Foto's: Monique Verelst (FARO)

Monique Verelst
duurzaamheid
Werkbezoek / studiereis