Kleine musea en fondsenwerving

Cover Fundraising for Small Museums

De druk op musea om naast overheidssubsidies ook alternatieve inkomsten te winnen, neemt toe. Momenteel stellen we deze tendens voornamelijk in het buitenland vast. Uit een enquête van de Nederlandse Museumvereniging bleek begin januari bovendien dat zeventien musea zelfs voor een sluiting vrezen. Of het terecht is dat er beknibbeld wordt op subsidies, is een complex vraagstuk waar geen pasklare antwoorden op zijn. Dit neemt niet weg dat we ons op zijn minst moeten informeren over de mogelijkheden die naast de gekende subsidiekanalen bestaan.

In het boek Fundraising For Small Museums gaat Salvatore G. Cilella deze uitdaging aan. Meer in het bijzonder onderzoekt de auteur hoe kleine musea een succesvolle strategie rond fondsenwerving kunnen opzetten. Volgens Cilella is 'fondsenwerven' veel complexer dan doorgaans wordt aangenomen en is het idealiter de taak van meerdere personen in de organisatie (in tegenstelling tot die ene functie van 'fondsenwerver'). De ene museummedewerker zal bijvoorbeeld makkelijk contacten kunnen leggen met potentiële donateurs maar zich heel ongemakkelijk voelen wanneer hij op een gegeven ogenblik om een gift zou moeten vragen (en dit dan uiteindelijk ook niet doen). Deze taak is mogelijk beter voor een andere medewerker weggelegd, die wel degelijk deze vraag zonder verpinken durft te stellen. Een succesvolle strategie hangt dus o.a. samen met de mate waarin de museumorganisatie geolied is en de medewerkers op elkaar zijn ingespeeld. Hoewel de auteur een Amerikaanse situatie beschrijft, die moeilijk vergelijkbaar is met de onze, is dit boek in veel opzichten verhelderend en een aanrader!

Dit boek kan ook in de FARO-bibliotheek worden geraadpleegd. 

Olga Van Oost
FARO-bibliotheek
fondsenwerving