AMA Conferentie 2014 | Er was eens, lang geleden: 'het publiek'

Campagnebeeld AMA Conference 2014

Eind juli organiseert de Britse Arts Marketing Association opnieuw haar jaarlijkse AMA Conference. Het thema is dit jaar ‘The People Formerly Known As the Audience’, wat letterlijk zoveel betekent als ‘De mensen die vroeger bekend stonden als ‘het publiek’'. Een nadenkertje, en wel om de schijnbaar homogene groep toeschouwers/bezoekers grondig tegen het licht te houden. De AMA Conference vindt plaats tussen 22 en 24 juli in Bristol, in het zuidwesten van Engeland.

Het thema van deze editie gaat uit van een aantal vaststellingen over de manier waarop het publiek de jongste jaren met ‘kunst’ en ‘cultuur’ in het algemeen omgaat:

  • Technologie leidt tot nieuwe, interactieve platforms;
  • Het publiek is geëvolueerd naar actieve deelnemer (kunstenaar/medewerker);
  • Het publiek heeft daarnaast ook een luidere stem gekregen, als journalist en criticus;
  • Het publiek zorgt ook voor fondsen, en alternatieve vormen van financiering.


Net zoals de voorbije edities zal dit evenement zo’n slordige 500 cultuurmarketeers en -werkers bijeen brengen. Die groep wil samen nadenken en voorbeelden van best practices delen over hoe instellingen en organisaties kunnen omgaan met de uitdagingen die ‘het publiek’ in al zijn verscheiden rollen opwerpt. Meer informatie vindt u op de website van de Arts Marketing Association.

2013: Game change

In 2013 stond de AMA Conference in het teken van ‘grote veranderingen’. Onder de vlag van ‘Game change - forward-thinking marketing and public engagement for the arts and cultural sector’ verzamelden een vijfhonderdtal marketeers in Sheffield. Die ‘grote veranderingen’ werd erg ruim geïnterpreteerd. Hier was het vertrekpunt van de conferentie een belangrijke afspraak met de (recente, Britse) geschiedenis. Bij het aantreden van Margaret Thatcher als eerste minister – wave goodbye to your funding – werden de meeste instellingen snel op zichzelf aangewezen. Game change dus, waardoor er anders geprogrammeerd, gecommuniceerd en geëvalueerd moest worden. U vindt de verslagen en de presentaties van deze conferentie online.

Rijksmuseum en V&A: hoe doen ze het?

U hoeft echter niet naar Bristol te trekken om twee inspirerende cases uit de museumwereld te horen. Op 24 februari zijn Sarah Armond en Marjolijn Meynen, respectievelijk de senior marketing manager van het V&A en het hoofd communicatie en marketing van het Rijksmuseum in de namiddag te gast bij FARO. Ook zij zullen het hebben over de uiterst succesvolle game change van hun instellingen en, ongetwijfeld, ook over ‘The People Formerly Known As the Audience’. Spoed u voor de aller-, allerlaatste plaatsen! Zin om u (of uw collega’s) verder te verdiepen in marketingtechnieken? Dan is onze cluster ‘Vloek of zegen? Marketing in de erfgoedsector’ beslist iets voor u.

Roel Daenen
marketing
cultuurmarketing
communicatiestrategie
Rijksmuseum
V&A
Arts Marketing Association
Conferentie