Archief Robbe De Hert in goede handen

Robbe De Hert (c) Christophe De Muynck

De Vlaamse regisseur Robbe De Hert is op 24 augustus op 77-jarige leeftijd overleden. De Hert was een pionier en een groot kenner van de Vlaamse film. Zijn archief is in goede handen.

Robbe De Hert (echte naam: Robin De Hert) werd in 1942 in het Verenigd Koninkrijk geboren. Na de Tweede Wereldoorlog keert hij met zijn gezin terug naar Antwerpen. Als tiener raakt hij gefascineerd door cinema en beslist hij dat hij filmmaker wil worden. Samen met enkele gelijkgestemde zielen richt hij in 1966 het collectief Fugitive Cinema op, met als doel om de Vlaamse film een sociale dimensie te geven.

Tijdens de jaren 60 en 70 vestige Robbe De Hert zijn naam als kritisch en controversieel filmmaker, met enkele korte films en documentaires als De Dood van een sandwichman (1971). De doorbraak bij het grote publiek volgt met De witte van Sichem (1980), de verfilming van de roman van Ernest Claes uit 1920.

Still uit Gaston's War

In de decennia daarop maakt hij succesvolle films als Zware Jongens (1984) met Gaston en Leo, het semi-autobiografische tweeluik Blueberry Hill (1989) en Brylcream Boulevard (1995), het oorlogsepos Gaston's War (1997) en de verfilming van Willem Elsschots Lijmen/Het Been (2000).

Naast zijn werk als regisseur blijft hij actief als kritische en progressieve stem in het culturele debat en schuwt hij de controverse niet door steeds ongezouten zijn mening te geven over de maatschappij en de Vlaamse film.

Archief geschonken

Robbe De Hert schonk zijn archief een tiental dagen voor zijn dood aan de Universiteit Antwerpen. "Hij stond er wel op dat we het niet het 'Robbe De Hert Archief' zouden noemen maar wel het 'Fugitive Cinema Archief' naar het filmcollectief dat hij mee oprichtte in 1966," aldus Gertjan Willems (Universiteit Antwerpen). Willems heeft de leiding van de ordening, inventarisering en schoonmaak van het archief. Dat gebeurt in samenwerking met het Felixarchief, waar het documentair materiaal een nieuwe thuis zal vinden. 

Een 230-tal filmbobijnen worden ondertussen in het archiefdepot van CINEMATEK in Brussel verwacht. "Omdat,” aldus De Hert, “ze daar de beste omstandigheden hebben om dergelijke oude films te bewaren". CINEMATEK laat intussen weten dat het een eerbetoon voorbereidt in Flagey, eind september. Robbe De Hert was lid van de Raad van Bestuur van CINEMATEK.

In de jongste nieuwsbrief van CINEA, de roepnaam van de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur (VDFC), herinnerde ex-medewerker Tim Van der Poel aan onderstaande tekst van Christopher Isherwood uit Prater Violet (1945). Die tekst had Robbe De Hert naar verluidt altijd en overal mee. Deze woorden vatten beknopt alles wat zijn films voor hem waard zijn samen: 

“You see, the film studio of today is really the palace of the sixteenth century. There one sees what Shakespeare saw: the absolute power of the tyrant, the courtiers, the flatterers, the jesters, the cunningly ambitious intriguers. There are fantastically beautiful women, there are incompetent favorites. There are great men who are suddenly disgraced. There is the most insane extravagance, and unexpected parsimony over a few pence.”

Bronnen: persbericht CINEMATEK, nieuwsbrief CINEA en website VAF

Roel Daenen