Copywriting: leestip en een last call
“Als ge een pen vasthoudt, dan hebt ge macht. Ook als ge er stofzuigers mee aanprijst? Ook als ge er stofzuigers mee aanprijst. Shakespeare liep het ook al te toeteren, van dat woord dat vlijmer slijpt dan het zwaard, en hij had gelijk.”
Met deze zinnen begint het hoofdstukje L. De L van ‘Luis in de pels’, een van de 30 delen van het wonderlijke boekje Alfabet van de copywriter van Jill Mathieu. Verschenen in 2022, maar nu pas toevallig op onze radar verschenen. De hoofdstukken hebben stuk voor stuk prikkelende titels als ‘Huh?’, ‘Joe-es-pie’, ‘R-22’ en ‘Plastiekzakske’.
Als communicatieprofessional is het altijd zaak om ‘bij te blijven’ en oog te hebben voor wat er over het vak verschijnt. Mooi is dat deze publicatie uit de praktijk inzichten deelt, bestemd voor iedereen die zelf verkoops- of presentatieteksten schrijft. Uit 'N.I.O. Goeie copy is een driehoeksverhouding': "Nuttige copy hoeft niet altijd interessant te zijn. Interessante copy moet ook niet per se overtuigen. En overtuigende copy is niet per definitie nuttig. Maar alles wat niet nuttig, interessant of overtuigend is, is copy die verveelt, verwart, niet werkt. Buiten deze driehoek belandt ge onmiddellijk in een niemandsland waar elk stuk tekst dood neervalt. Een woestenij van zouteloze zinnen. Blijf binnen de driehoek en zorg ervoor dat alles wat ge schrijft minstens één van de drie criteria haalt, liefst alledrie.”
Haast en spoed is voor een keer wel goed
We hadden u nog een last call beloofd. Op 26 oktober herhalen we de workshop Copywriting | Schrijf straffer. Met meer resultaat. Uw docent is de meermaals bekroonde copywriter Wouter De Schepper. Rep u voor de allerlaatste plaatsen! En nu we toch bezig zijn, op 14 november trappen we ook een nieuwe basiscursus Marketing in de cultureel-erfgoedsector af. Ook zeer warm aanbevolen!
Foto's: Alfabet van de copywriter © Goodcopy