CultuurNet Vlaanderen stelt twee doedozen publiekswerking voor

Foto doedozen publiekswerking CultuurNet Vlaanderen

CultuurNet Vlaanderen stelt eind deze maand twee nieuwe toolkits rond publiekswerking voor. CultuurNet Vlaanderen is een specialist in cultuurmarketing. Op vraag van de Vlaamse overheid tracht deze organisatie (meer) mensen (meer) goesting in (meer) cultuur te geven. Beide 'doedozen' passen dan ook uitstekend in dat voornemen en kunnen uw taak als publiekswerker of communicator in een erfgoedinstelling of -organisatie mee verder aanscherpen.

Wie is uw publiek? Welk socio-demografisch profiel vertoont het? Waar zijn uw bezoekers (of gebruikers) precies naar op zoek? Dit zijn stuk voor stuk essentiƫle vragen voor iedereen die met marketing (of publiekswerking) te maken heeft. Met de eerste toolkit, 'De blik op cultuur', ontdekt u bij welke wetenschappelijk onderbouwde leefstijlprofielen u extra deelnemers kan aanspreken. Op basis van hun voorkeuren en drempels geeft u hen straks goesting in stijl, dankzij een uitgebalanceerd actieplan.

De tweede toolkit, de Vliegdoos, is een praktische leidraad om werk te maken van familievriendelijkheid in uw aanbod en de publiekswerking errond. Dit nieuw instrument sluit uiteraard ook aan bij het (oudere) FARO-dossier 't Zit in de familie.

Beide doedozen bieden gemeenten, erfgoedhuizen en verenigingen achtergrondinformatie, modellen en checklists om publieksgericht een strategie uit te tekenen rond segmentatie en familievriendelijkheid. Speels workshopmateriaal maakt het (anders wel eens saaie) strategische proces verteerbaar en productief.

De toolkits zijn beschikbaar vanaf eind juni. Meer info over beide doedozen kunt u vinden op de website van CultuurNet.


 

Roel Daenen
toerisme
CultuurNet Vlaanderen
communicatie
marketing
Vlieg
gezinsvriendelijkheid
publieksopbouw en participatie
onderwijs en vorming