De toekomst van de Gentse Universitaire Musea door de marketingbril bekeken

Anatomisch instituut Universiteit Gent (c) UGentMemorie

De Universiteit Gent is, terecht, trots op haar rijke historische onderzoeks- en onderwijscollecties. Omdat die nog heel wat groeipotentieel hebben op het vlak van zowel de ontsluiting als andere vormen van ‘gebruik’, werkt de universiteit aan de oprichting van een universiteitsmuseum. De ambities zijn hoog: dit museum zal om te beginnen de collecties fysiek bijeenbrengen en ze op een hedendaagse manier presenteren en verder onderzoeken. Daar gaat heel wat denk- en studiewerk aan vooraf, zoals het uitwerken van het museale concept, het concrete aanbod én het bepalen van de doelgroepen. Van meet af aan hebben de Gentse Universitaire Musea hierbij oog gehad voor marketingtechnieken. Ze kregen het afgelopen academiejaar een stevige, creatieve duw in de rug van de studenten marketing.

Concreet hebben de Gentse Universitaire Musea een samenwerking opgezet met de docenten van het Werkcollege Marketingplanning aan de Universiteit Gent. De vraag van de musea was of de studenten van dat werkcollege hun denkvermogen konden mobiliseren bij het maken van een externe en interne analyse, het uitdenken van een goed concept én de uitwerking van een integraal marketingplan voor het nieuwe, nog op te richten universiteitsmuseum. De studenten kregen de vraag mee om rekening te houden met de bestaande collecties, de gekende locatie (Campus Ledeganck) en bij voorkeur te werken rond de insteek van ‘hoe wetenschap werkt’.

Zo gezegd, zo gedaan. Zes groepen van telkens vijf à zes studenten hebben zich (na weliswaar een initiële aarzeling) met veel enthousiasme op de opdracht geworpen, begeleid door de vakdocenten. De Gentse Universitaire Musea hebben als opdrachtgever de groepen van gerichte informatie voorzien, vragen beantwoord en, waar nodig, tussentijds verder op weg gezet. Elke groep heeft een mooi marketingplan voorgelegd.

Het plan met de beste quotering delen de Gentse Universitaire Musea graag ter inspiratie – via deze website – met de rest van het cultureel-erfgoedveld. De Gentse Universitaire Musea vonden de inbreng van studenten (en de universitaire gemeenschap in het algemeen) in de plannen voor het nieuwe museum bijzonder waardevol. Dit is ook opgenomen in de visietekst. Studenten aan de slag zetten als ‘opdrachtgever’ was dan ook een interessant experiment. Hoewel het niet de bedoeling is om het ‘winnende’ marketingplan volledig over te nemen en concreet uit te werken, dient dit plan samen met de andere vijf wel als inspiratiebron voor de Gentse Universitaire Musea voor de verdere uitwerking van het museum. Ideeën, concepten, doelgroepen en elementen van de interne en externe analyse worden bestudeerd en waar zinvol overgenomen en verder uitgewerkt in een eigen marketingplan dat in een latere fase wordt uitgewerkt. De samenwerking met de studenten was hoe dan ook zeer vruchtbaar, besluiten de Gentse Universitaire Musea.

Haal het marketingplan hier (als pdf, met bijlage) op.

Wenst u ook een beroep te doen op de creativiteit van de marketingstudenten? Lees dan de oproep van de docenten van het Werkcollege Marketingplanning!

Foto: Anatomisch Instituut (c) UGentMemorie

Roel Daenen
cultuurmarketing
marketingplan
Universiteit Gent