Drie tips voor communicatoren

Portret van Gerard Andriesz Bicker, Bartholomeus van der Helst, ca. 1642, via Rijksstudio

Hoe kunnen we onze communicatie-inspanningen meer doen renderen? Dat is de hamvraag voor elke communicatiewerker (of zou dat toch moeten zijn). Met een klavertje drie aan initiatieven zetten we u op weg.

Toegegeven, die startvraag is een stuk complexer dan ze doet vermoeden. Er is immers geen one size fits all-tovermiddel om iedereen altijd en overal vooruit te helpen. Het gaat immers over het samenspel tussen een heleboel factoren; zoals die naar voren komen in de klassieke marketingmix van de vier p’s (product, prijs, plaats en promotie. Sommige marketeers hebben het ook over een vijfde p, planeet of de p van people, mensen).

Is het een ijsberg? 

Om een paar metaforen van stal te halen: misschien kan u, als u hierover nadenkt, de communicatie het best vergelijken met een groot controlepaneel of een cockpit met talloze knopjes, hendels en andere, aanpasbare factoren. Of nog, als een ijsberg, waarvan het grootste deel onder de waterlijn zit. Wat zich daar bevindt, heeft een onmisbare impact op het zichtbare deel.

Genoeg introductie. Feit is dat uw communicatie, en bij uitbreiding uw marketing, een gedegen, planmatige en weloverwogen aanpak verdient. De komende weken en maanden hebben we deze drie vormingen voor u in stelling gebracht:

Op 26 oktober: workshop copywriting | Schrijf straffer. Met meer resultaat

De eerste workshop met de bekroonde copywriter Wouter De Schepper in april was in een mum van tijd uitverkocht. Met zijn ervaring, tips & tricks krijgt zelfs wie niet ‘creatief’ is de respons op zijn of haar teksten de hoogte in. Want copywriting is geen abracadabra. U leert in deze sessie ‘hoe teksten gelezen worden’. En hoe u ze dus moet schrijven. U merkt het verschil in betrokkenheid, clicks op uw site, inschrijvingen … Schrijf snel in!

Vanaf 14 november, basiscursus Marketing in de cultureel-erfgoedsector

We hadden het in de intro over marketing. Binnen de erfgoedsector is marketing nog niet echt ingeburgerd, en wordt het soms wat argwanend bekeken. Marketing ‘denken en doen’ is echter cruciaal geworden in de huidige economie, dus ook voor organisaties in onze sector. Tijdens deze opleiding krijgt u de belangrijkste inzichten aangereikt die niet alleen de voordelen van marketing voor de non-profitsector aantonen, maar ook heel concrete aanbevelingen die meteen bruikbaar zijn. Tip: lees onze brochure Vloek of zegen?als smaakmaker. Schrijf snel in, want de plaatsen zijn ook hier beperkt!

Dit najaar, digitaal of fysiek bij u in de buurt: collegagroepen COM

Momenteel sleutelen we volop aan een nieuwe reeks collegagroepen communicatie. Het concept is even eenvoudig als nuttig: een half uur lang deelt een collega uit de sector haar of zijn ervaringen met een bepaald onderwerp. Zoals: werken met communicatieplannen, de inzet en het evalueren van sociale media, perswerking, artificiële intelligentie, vormgeving en noem maar op. Daarna kunnen de aanwezigen vragen stellen en/of hun ervaringen delen. Waarna een tweede praktijkervaring volgt en een vragenronde. Twee uur lang sparren onder en met collega’s. Wie al zo’n collegagroep heeft meegemaakt zal het beamen: nuttig en aangenaam! Data hebben we nog niet: die komen eraan.

Wat wel? Een uitgestoken hand: heeft u een uitgesproken communicatie-ervaring of inzichten die u graag wil delen? Laat het ons weten. Dan kunnen we u mee opnemen in het programma.


Foto: Portret van Gerard Andriesz Bicker, van Bartholomeus van der Helst, ca. 1642. Publiek domein via Rijksstudio.
Nog een kleine bedenking. Communicatie is, zoals gezegd, een samenspel. Misschien werd u wel geprikkeld door de indringende, wat hautaine blik van de geportretteerde jongeman? Of zijn luxueuze kledij?

Roel Daenen