Game change! De AMA Conferentie 2013

Campagnebeeld AMA Conference 2013

De Britse Arts Marketing Association (AMA) houdt over twee weken, tussen 16 en 18 juli, in Sheffield haar congres ‘Game Change’. De baseline van het gebeuren spreekt boekdelen over de ambities: ‘Forward thinking. Marketing and public engagement in the arts and Cultural Sector’.


De Britse organisatie omschrijft zich als volgt: “AMA is for arts professionals passionate about bringing arts and audiences together and works with them throughout their careers to support their aspirations, give them the skills to achieve their goals, grow their confidence and strengthen their organisations.” Geïnteresseerden kunnen zich opgeven voor nieuwsbrieven, intekenen als ‘member’ (en vervolgens toegang krijgen tot een online bibliotheek van rapporten, studies en praktijkvoorbeelden waarin cultuurmarketing centraal staat), en allerlei vormen van begeleiding en advies.

Een van de meest opvallende middelen om de doelstellingen van de vereniging te realiseren, is de organisatie van het jaarlijkse congres, waarop zo’n vijfhonderd professionals uit zowel de brede Britse als de internationale cultuursector bijeenkomen om na te denken over een waaier van marketinggerelateerde uitdagingen. Het driedaags programma bestaat uit een reeks keynotebijdragen, afgewisseld met een aantal parallelsessies, masterclasses en paneldiscussies.

De centrale vraag van het congres is hoe – doorheen de polyfonie van stemmen van de aanwezigen – cultuurwerkers kunnen leren om "de harten en geesten, het engagement en de verbeelding van het publiek te vatten, aan de hand van inspirerende en relevante marketingstrategieën en communicatiecampagnes." Een begrip dat veel terugkeert in de korte beschrijving van de keynotes en de parallelsessies is ‘engagement’, de verbinding met en het betrekken van de diverse doelgroepen en gemeenschappen. Verschillende marketing- en communicatietechnieken – publieksonderzoek, online PR-campagnes als onderdeel van perswerking, de inzet van het publiek als ambassadeur, enz. – komen daarbij uitgebreid aan bod.

Meer informatie vindt u op de congreswebsite van AMA en tussen 16 en 18 juli op de eigen FARO-website.

Roel Daenen