Heerlijk Helder 2018 op zoek naar (on)duidelijke communicatie

Four Elkhart Institute Ladies with Book (c) Wiki Commons

Het is u vast ook al overkomen. U leest iets, maar begrijpt helemaal niet wat er staat. U leest het nog eens. En nog eens. En krabt dan uiteindelijk achter uw oor.
Mogelijks brengt de zoveelste poging soelaas. Als dit herkenbaar is, kunt u daar iets nuttigs mee doen.

Het Radio 1-programma Hautekiet maakt de balans op van drie jaar Heerlijk Helder, de campagne die ijvert voor meer duidelijke communicatie door bedrijven, organisaties en overheidsdiensten. "Politici, juristen, overheidsdiensten, banken, dokters én musea communiceren soms onnodige ingewikkeld," lezen we op de website van Radio 1. "Wollige taal zorgt ervoor dat mensen de boodschap verkeerd begrijpen en dat zorgt voor frustratie."

Campagnebeeld Heerlijk Helder

Drie jaar geleden probeerde Hautekiet samen met Ann De Craemer en een Heerlijk Helder-panel iedereen ervan te overtuigen dat helder communiceren in ieders voordeel is. Met succes: sindsdien is bijvoorbeeld het aanslagbiljet van de personenbelasting een pak duidelijker geworden, schrijft de politie pv's in mensentaal en recent nog begon de Vlaamse overheid met een interne campagne Hou je taal Heerlijk Helder. Uw voorbeelden van onduidelijke communicatie zijn dus welkom!

Hautekiet wil de komende weken de vinger opnieuw aan de pols houden. Zijn er nog bedrijven, organisaties of overheidsdiensten die de voorbije maanden en jaren werk hebben gemaakt van heldere communicatie? Of kreeg u brieven of mails waarvan u dacht: wat moet ik hier nu mee? Of, specifiek voor de cultureel-erfgoedsector, las u teksten in tentoonstellingen of catalogi, folders, tijdschriften, nieuwsbrieven of blogs waar u kop noch staart aan kreeg?

Het radioprogramma is dus op zoek naar goede en slechte voorbeelden. Al die voorbeelden zijn welkom op hautekiet@radio1.be.

Foto: Four Elkhart Institute, Ladies with Book (c) Wiki Commons

Roel Daenen