Muziek voor musea?

Trio in het museum

Om met een dooddoener van wal te steken: kunst kan zowel het publiek als de kunstenaars zelf inspireren. Zo presenteerde het Nederlandse Rembrandt Frerichs Trio een reeks concerten in musea. Daarbij wordt speciaal gecomponeerde en geïmproviseerde muziek gebracht, geïnspireerd op de kunstwerken.

“Een verdiepende concertervaring waarbij kunst, muziek en ruimte elkaar beïnvloeden en versterken,” klinkt het overtuigd op de website van het trio. Wilt u met eigen oren ondervinden hoe jazzpianist en componist Rembrandt Frerichs te werk gaat? Dan moet u op 6 augustus e.k. naar Brugge. Daar brengt hij, als onderdeel van het MA*-festival, zijn lezing van het beroemde ‘Beethovenfries’ van Gustav Klimt.

Dat werk uit 1901 schilderde Klimt rechtstreeks op de muren van een U-vormige nis in het Secessionsgebouw in Wenen. De zwevende zielen op de eerste wand beelden de menselijke zoektocht naar geluk uit. Op het centrale paneel worden zij geconfronteerd met allerlei gevaren en verleidingen, om uiteindelijk op het derde luik het geluk in de kunsten te vinden. Klimt vertaalt deze hoopgevende finale naar een veelgelaagd beeld van een kussend koppel, met op de achtergrond een engelenkoor dat het slot van Beethovens 9e symfonie zingt, met de woorden van Schillers 'Ode an die Freude': Diesen Kuß der ganzen Welt!

Die drieledige zoektocht naar geluk en verbetering, op een reis richting loutering in de kunsten, sluit aan bij het festivalthema van MA*, La Divina Commedia. “We rekenen op de medewerking van het publiek voor een paradijselijk slot, dat u met een hoopgevend samenhorigheidsgevoel laat gaan,” stelt Frerichs.

We schreven hier al eerder over het gebruik van muziek in musea om de bezoekerservaring te versterken.

Meer info over het concert vindt u op de festivalwebsite.

Roel Daenen
MA*
Brugge
Oude muziek
Evenement