Sociale media: de eerste stappen

Beeld Get Started

De laatste jaren hebben tientallen erfgoedorganisaties en -instellingen de weg gevonden naar de steeds bonter wordende waaier van sociale media. Uit observatie en gesprekken blijkt dat een aantal onder hen worstelen met gelijkaardige vragen: waarvoor dienen sociale media? Welke bestaan er? Hoe zet ik ze in voor mijn organisatie? En hoe duurzaam zijn die ‘nieuwe media’?

Hoe? Zo!
De voorbije weken organiseerde een schare partners (Open Monumentendag, Davidsfonds Evenementen, Forum voor Erfgoedverenigingen vzw, Heemkunde Vlaanderen en FARO) in elke provincie een praktische workshop rond het gebruik van sociale media voor erfgoedverenigingen en -instellingen. We noemden deze vormingsreeks heel toepasselijk ‘Get Started. Aan de slag met sociale media’. Op heel wat sociale media vind je immers een knop met die (Engelstalige) benaming. De documentatie bij deze vormingsreeks is nu ook online beschikbaar.

Met de lessenreeks mikten de organisatoren op verenigingen en organisaties die hun (erfgoed)activiteiten wilden promoten via sociale media, maar nog wat hulp nodig hadden om de eerste stapjes te zetten. Na een korte, theoretische inleiding gingen de deelnemers zelf aan de slag op de computer. Ze maakten een eenvoudige blog aan en publiceerden een aankondiging van een eigen erfgoedactiviteit. Op Facebook werd vervolgens een aantrekkelijke ‘fanpagina’ voor de vereniging opgezet, en als afsluiter kregen de deelnemers nog een korte kennismaking met de wondere wereld van Twitter.

Het opzetten van een blog (op wordpress.com), een Facebook-pagina en een Twitter-account, wordt heel duidelijk en stap voor stap beschreven in de handleiding die u in bijlage kunt ophalen (pdf). U vindt hier ook de presentatie die werd gebruikt tijdens de workshop. Ten slotte verwijzen we nog graag naar het artikel 'Sociale media: een inleiding voor heemkringen' (pdf), dat vorig jaar verscheen in Bladwijzer van Heemkunde Vlaanderen. U vindt nog bijkomende literatuur als u op de FARO-website verder zoekt naar sociale media.

Tip:
Als uw organisatie al is opgenomen op de Erfgoedkaart van FARO, kan u daar ook uw sociale mediakanalen bij aanvullen - als dat nog niet gebeurd zou zijn.

Roel Daenen