Uw mening over faro (het tijdschrift)

faro tijdschrift

U kent en stelt faro | tijdschrift over cultureel erfgoed zeer op prijs. Dat weten we uit onderzoek en allerhande contacten en signalen. Maar omdat alles beter kan, is de redactie gestart met een traject om het tijdschrift (nog) beter af te stemmen op uw noden en behoeften. Daartoe willen we uw mening kennen!

Iedereen die met communicatie (en ook breder, publiekswerking) bezig is, weet dat conversatie en participatie belangrijke begrippen zijn die aan de basis liggen van elke communicatiestrategie. Gedurende tien jaar hield en houdt faro de vinger aan de pols van de cultureel-erfgoedsector. Met allerhande dossiers en losse artikels, waarbij we telkens waakten over de relevantie en urgentie van de inhoud. Ook de vorm, structuur, lengte en stijl waren (en zijn) telkens belangrijke aandachtspunten.

Na deze eerste tien jaar vond de redactie de tijd rijp om het blad eens tegen het licht te houden. Wat kan anders, en beter? Na een marktonderzoek kozen we voor de begeleiding van dit traject – want dat was het – voor het Rotterdamse bureau De Nieuwe Lijn. Zij stelden een drietrapsaanpak voor:

  1. Het scherpstellen van de (communicatieve) doelen van de organisatie, en de rol die het blad hierin speelt.
  2. Een focusgroep, met vertegenwoordigers uit de doelgroepen, die input over het blad in de ruimste zin van het woord geeft.
  3. Door 1 en 2 te combineren kunnen we vervolgens komen tot een (nieuwe) bladformule. D.w.z. een nieuwe indeling, met bijvoorbeeld rubrieken, afgesproken lengtes, enzovoort.

Maar laat ons niet op de zaken vooruitlopen.

Hierbij vindt u het verslag van de focusgroep. We nodigen u graag uit om dit verslag aandachtig te lezen, en al uw suggesties, ideeën en opmerkingen te bezorgen. Die verwerken we in de aanloop naar de laatste en beslissende stap. We kijken uit naar uw reactie, via redactie@faro.be.

In naam van alle lezers van faro: dank voor uw input!

Roel Daenen