Didactische kwaliteit van onderwijsaanbod: terugblik op vormingsdag
Hoe zorgt u ervoor dat uw rondleiding, workshop of (digitaal) lespakket impact heeft en blijft nazinderen bij een jong publiek? Geen sinecure, zo weten tal van educatieve medewerkers. En daarom trok FARO samen met Thomas More naar FOMU voor een inspirerende vormingsdag.
Met deze dag zetten we bewust in op zowel formeel als informeel leren. Hulp zoeken en feedback vragen aan collega's op de werkvloer levert meer efficiëntie en effect op, zo geeft ook professor Onderwijskunde Simon Beausaert (Klasse, 2016) mee. Het ontbreekt ons echter vaak aan tijd om er echt werk van te maken. Maar voor wie een nieuw onderwijsaanbod ontwikkelt, is het wel de juiste manier om aan reflectie te doen. Dat kan met testklassen, maar evengoed met collega’s. Welke (externe) collega’s uit het werkveld contacteert u om bij te leren? Deze tool van Klasse laat u stilstaan bij dat professionele netwerk: op wie doet u al beroep en op wie zou u nog meer beroep willen doen?
De dag bestond uit drie sessies:
- FOMU-medewerkers nodigden de deelnemers uit om hun nieuwe workshop over analoge fotografie uit te proberen en van feedback te voorzien. De workshop werd ontwikkeld voor het secundair onderwijs bij de tentoonstelling van Dirk Braeckman.
- In een andere sessie brainstormden deelnemers over eigen kwaliteitsnormen en toetsten ze die ook aan onderwijscriteria van de kwaliteitsalliantie rond Luc de Man.
- Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Thomas More) verdiepte in de namiddag met theorie en praktische tips over enkele didactische bouwstenen.
FOMU creëert en test nieuw onderwijsaanbod
Expertisecentrum Onderwijs en Leren
Navormer Mitte Schroeven droeg op deze dag mee de missie uit van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More, met name het overbruggen van de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Het centrum ondersteunt scholen via professionaliseringstrajecten maar verzorgt ook hands-onpublicaties voor educatieve professionals zoals de gratis downloadbare Wijze Lessen.
Hoe ons brein werkt
Om te weten hoe we een leerproces kunnen stimuleren, is het nuttig inzicht te hebben in hoe ons brein leert. Mitte testte de deelnemers meteen door hen reeksen van getallen te laten memoriseren. Wanneer we betekenis zien in de opeenvolging van getallen (zoals jaartallen), lukt het ons veel makkelijker om ze te onthouden dan bij willekeurige reeksen. We koppelen immers kennis uit ons langetermijngeheugen aan deze nieuwe informatie. Dat toont meteen het belang van voorkennis bij het aanbrengen van nieuwe inhoud. Die voorkennis dient als het ware als kapstok waar nieuwe informatie aan kan opgehangen worden. Wat je weet, bepaalt hoe je leert.
Check als begeleider voor u start dus best wat de groep al weet. U zorgt er zo voor dat nieuwe kennis beter kan verwerkt worden, maar vangt bovendien ook misconcepties op. Leerlingen veronderstellen zaken of denken soms dat ze iets weten, maar dat klopt niet altijd. En om ervoor te zorgen dat u bij die start niet alleen de ijverige leerlingen doet nadenken, ook even de volgende tips:
- Laat leerlingen een antwoord op uw vraag noteren op een wisbordje dat ze in de lucht moeten steken.
- Laat hen alle denkbare antwoorden op post-its noteren en plak die op het bord of raam.
- Stel een vraag waar ze eerst individueel over moeten nadenken, geef dan tijd om er met een schoudermaatje over in gesprek te gaan en duid daarna een duo aan om de vraag te beantwoorden.
- Ontbreekt er voorkennis die nodig is? Werk dan met een (grafische) kenniskapstok zoals een tijdslijn, foto’s of een verhaal.
Beginners denken anders dan experts
Kriebelt het om leermiddelen te ontwikkelen of te herwerken? Fijn! Mocht u nog met vragen zitten, dan kunt u steeds eva.begine@faro.be contacteren. En vergeet zeker niet om sterk te communiceren over uw onderwijsaanbod. Erfgoedwijs.be blijft het onderwijsplatform waar leerkrachten uw aanbod vlot kunnen ontdekken.
Foto's: © FARO