Erfgoedklasbak in de kijker: KADOC-KU Leuven kiest voor uitdagende lessen
Met jongeren in gesprek gaan over thema’s als grensoverschrijdend gedrag? Emotienetwerken rond schurende tradities? Kijken naar dekoloniale kunst als reactie op koloniaal erfgoed? Onderzoeken hoe erfgoed een positieve impact kan hebben op beeldende therapie in de psychiatrische zorg? Of een gesprek over de islam en moskeeën en hoe die zowel fascineren als weerstand oproepen?
KADOC-KU Leuven gaat duidelijk geen uitdaging uit de weg. Maar liefst acht Erfgoedklasbakken van KADOC trekken naar scholen met allesbehalve vanzelfsprekende onderwerpen. FARO ging in gesprek met vier van hen en ontdekte zo welke nuances en methodieken ze hopen te kunnen overbrengen. In deze blog bespreken we de aanpak van Erfgoedklasbak Roeland Hermans.
Gevoelige thema’s bespreekbaar maken in een veilige omgeving
U bent Erfgoedklasbak en zoekt naar ondersteuning bij uw klasavontuur?
Bent u leerkracht? Ontdek het aanbod op Cultuurkuur!
- Wilt u een Erfgoedklasbak in uw klas of trekt u er met de klas op uit voor een viparrangement? Ontdek meer via cultuurkuur.be/erfgoedweek. U vindt er aanbod dat varieert van regio tot regio, zowel voor lager als secundair onderwijs.
- Het aanbod van de acht KADOC Erfgoedklasbakken op een rijtje? Klik hier. Hun aanbod is geschikt voor leerkrachten secundair (soms ook hoger onderwijs).
- Heel wat ideeën voor erfgoedrijke lessen om zelf te geven vindt u terug op Erfgoedwijs.be, deelsite van Klascement. Hebt u ideeën die verder ingaan op erfgoedmaterie? Vergeet dan niet om ook zelf materiaal op Erfgoedwijs te plaatsen. Zo maken we samen het onderwijs erfgoedrijker.
Foto's: © KADOC-KU Leuven