Lentenummer faro: 20 edities Erfgoeddag, participatie, en veel meer

© Martin Corlazzoli. Detail uit de foto die werd gebruikt op de cover van faro, 14(2021)1.

Ondanks de beproevingen van de pandemie gaat het leven verder, ook in de erfgoedsector. En dus vindt normalerwijze de 20e editie van Erfgoeddag plaats op zaterdag 24 en zondag 25 april, in heel Vlaanderen en Brussel. Het thema ‘De Nacht’ leverde dit jaar een bijzondere oogst aan (coronaproof) activiteiten op in en rond musea, archieven, erfgoedbibliotheken en andere (erfgoed)organisaties. Ook online valt er heel wat te beleven. Het lentenummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed blikt met verschillende getuigenissen uitgebreid terug op het succes van de voorbije edities.
 
Het voorbije jaar sloten musea en talloze andere organisaties de deuren – u weet waarom. Maar ‘gesloten’ betekent geenszins ‘niet actief’, wel integendeel: publiekswerkers dokterden allerlei manieren uit om online alternatieven aan te bieden. Digitale tentoonstellingen maken stilaan deel uit van het nieuwe normaal, zo blijkt uit een staalkaart van het (nieuwe) aanbod.
 
In dit nummer belichten we ook de jongerenwerking in musea. Na meer dan twintig jaar experimenteren en uitproberen maakt faro met enkele collega’s uit de sector de balans op. Met een gevoel van trots, zeker, want er is veel gerealiseerd. Toch is het werk verre van af. Dat blijkt uit een groepsgesprek met vijf ervaringsdeskundigen: Peter Aerts (publieks- en marketingverantwoordelijke van het S.M.A.K. en drijvende kracht achter Art United, een samenwerkingsverband tussen kunstmusea en Pukkelpop), Liene Conard (verantwoordelijke jongerenwerking van het MAS), Isabel Lowyck (20 jaar terug de gangmaker van de Jongerenmuseumdagen van de Vlaamse Museumvereniging en later AmuseeVous), Annelies Lust (GUM) en Eulaly Vanroelen (die in 2020 een scriptie over de jongerenwerkingen in negen musea maakte en zelf ook lid was van AmuseeVous).
 
Overal in Vlaanderen stellen erfgoedorganisaties zich de vraag hoe ze diversiteit kunnen ‘binnenhalen’. Het STAM in Gent keerde het concept participatie (letterlijk) binnenstebuiten. Vierkante kilometer per vierkante kilometer gaat een historian in residence de onderhandeling over het verleden, in het heden, voor de toekomst aan.
 
En verder in dit nummer:

  • We staan ook stil bij de directiewissel in Museum Dr. Guislain, naar aanleiding van het pensioen van algemeen directeur Annemie Cailliau en artistiek leider Patrick Allegaert. Wie treedt in hun voetsporen?
  • De rubriek Sprekend erfgoed peilt in dit nummer naar toekomstig digitaal erfgoed. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de tweets met de hashtag #BLMBelgium?
  • We brengen ook verslag uit over twee bijzondere erfgoedprojecten: in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis wordt de rijke glasnegatievencollectie van de Egyptische Bibliotheek bestudeerd en verder ontsloten. En het Memorial Museum Passchendaele 1917 verbindt diverse bronnen over WO I met fysieke plekken in het door de oorlog getekende landschap.
  • Voor Het Atelier nemen we een kijkje bij David Gruwez, filmarchivaris bij CINEMATEK.
  • In Amsterdam profileert Imagine IC zich als een mix tussen museum en archief. Het doel? Het bevorderen van de erfgoeddemocratie. Klinkt goed, maar wat betekent dat concreet?
  • In dit nummer stellen we een nieuwe Vlaamse expat aan u voor. Anthony Herrel is onderzoeksdirecteur van het Centre National de Recherche Scientifique in het Muséum National d’Histoire Naturelle in Parijs.
  • Weet u hoe het in andere Europese landen staat met het cultureel-erfgoedbeleid? Waar liggen daar de klemtonen en zijn er verschillen met Vlaanderen? Hierbij stellen we de eerste aflevering van een nieuwe rubriek aan u voor, In Europa. Tsjechië bijt de spits af.
  • Eerlijk is eerlijk: blinde en slechtziende bezoekers werden lange tijd stiefmoederlijk behandeld in erfgoedinstellingen, zo stelt nieuw onderzoek. Maar er is beterschap op komst.
  • Slam poet en performancekunstenares Hind Eljadid stelt haar erfgoedplek aan u voor: de Urban Bib in de Antwerpse Permekebibliotheek.

Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.

Foto: © Martin Corlazzoli. Detail uit de foto die werd gebruikt op de cover van faro, 14(2021)1.

faro