Gidsen met oog voor diversiteit

TOP-dag voor gidsen © Noé Lagaert - MSK Gent

Een aantal Gentse musea bundelden de krachten en organiseerden onlangs een TOP-dag ('Toegankelijkheid, Outreach en Participatie') voor gidsen in MSK Gent. Hun gidsenteams formuleerden namelijk eenzelfde vormingsnood: hoe omgaan met diversiteit?

Op het programma van deze TOP-dag programmeerden de musea daarom een keynotelezing over inclusie in musea, gevolgd door een boeiende reeks sessies waar de tips voor de (gidsen)praktijk zo goed als voor het oprapen lagen. FARO nam eveneens een sessie in handen, en zorgde voor een round-up van de dag. Die samenvatting delen we hier graag met u.

De toekomst is inclusief

Elke stem vieren, dat was het uitgangspunt van keynotespreker Sana Sellami. Als strateeg en expert diversiteit en inclusie bracht ze in herinnering dat musea wereldwijd zich van bij hun ontstaan voortdurend hebben aangepast aan een veranderende wereld. Daardoor hebben ze zich ook alsmaar inclusiever opgesteld, en zijn ze van geprivilegieerde curiositeitenkabinetten uitgegroeid tot musea die zich richten op een breed publiek en vandaag op vele manieren écht hun best doen om iedereen te verwelkomen. Maar toch zijn we er nog niet. Want nog lang niet iedereen ervaart een museum als een plek waar men thuis hoort of waar men zich thuis kan voelen.

Keynotespreker Sana Sellami. Foto: © Noé Lagaert - MSK Gent

Om hierin verandering te brengen, is het nodig dat we ons, als museummedewerkers en gidsen, veel meer bewust zijn van ons eigen referentiekader én dat niet langer als norm nemen. Mensen uit ons publiek hebben bovendien allemaal verschillende en meervoudige identiteiten. Daarom kan men niet zomaar op aannames en veronderstellingen terugvallen over het publiek dat men voor zich heeft. De oplossing is haast wonderbaarlijk simpel: ga in gesprek. Want zo kunt u als gids ontdekken bij welke interesses of ideeën die leven bij het publiek of bij de bezoeker, u verder kunt aanknopen. Luisteren en leren dus.

Connecteren met mensen

Barbara Struys (Gidsenhumus) gaf in haar namiddagsessie sleutels mee aan de aanwezige deelnemers om betekenisvol te gidsen. Want waarom zouden bezoekers met een gids op pad gaan? Hoe zorgt u er als gids voor dat bezoekers connectie maken met het onderwerp waarover u gidst? Hoe zet u de stap van feiten naar betekenis?

Om deze vragen te beantwoorden, grijpt Barbara terug naar de ideeën van Freeman Tilden, die in 1957 Interpreting Our Heritage publiceerde en sindsdien als de grondlegger van de praktijk van heritage interpretation mag worden beschouwd. Het prikkelen van aandacht en nieuwsgierigheid is een eerste stap. Dat kan door bijvoorbeeld zintuiglijke ervaringen te bieden: mensen laten voelen, proeven, ruiken … Zo’n beleving stimuleert gerichte focus bij de bezoekers. Op zoek gaan naar universele of gemeenschappelijke waarden of thema’s in uw aanpak, zodat u (h)erkenning mogelijk maakt, is eveneens een essentiële stap. En ook hier in deze sessie belanden we zo opnieuw bij het belang van dialoog om te connecteren met bezoekers.

Helder taalgebruik

Een groot deel van de bezoekers heeft een andere moeder- of thuistaal dan het Nederlands. Daarom hechten de Gentse musea ook veel belang aan helder taalgebruik in de musea. Lisa Van Else (Amal, het Gentse agentschap voor integratie en inburgering) gaf in een sessie nuttige tips.

Zeker ten opzichte van mensen die Nederlands als nieuwe taal leren, is het goed om een rustige en open houding aan te nemen, om verzorgd en rustig te spreken en hen niet te overladen met informatie. Gebruik korte, actieve zinnen en heldere woorden. Vooral veel vragen stellen is de boodschap, om zo te ontdekken of het duidelijk is wat u zegt én te begrijpen hoe de gesprekspartner in kwestie over iets denkt. Ondersteun wat u zegt ook met non-verbale communicatie zoals gebaren. Wie nog op zoek is naar meer taaladvies over toegankelijk schrijven en spreken, vindt verwijzingen en tips via deze website van de Vlaamse overheid en FARO's Erfgoedwijzer.

Genderinclusief gidsen

TOP-dag voor gidsen © Noé Lagaert - MSK Gent

Expert Senne Misplon gaf veel informatie mee over genderdiversiteit vanuit de eigen ervaringen als transman. De sessie pleitte vooral voor het doorbreken van genderstereotype denkbeelden. Daartoe nodigde Senne de aanwezigen uit om na te denken op welke momenten tijdens de rondleiding iemand te maken heeft met gender. Er wordt bijvoorbeeld sowieso gestart met een aanspreking van mensen, van de groep. U kunt net zo goed ‘dag iedereen’ zeggen in plaats van ‘dag dames en heren’.

Met taal geven we de wereld vorm; zo erkennen we het brede genderspectrum en komen we los van de beperkte klassieke genderbinaire opdeling. Ook door bijvoorbeeld de voornaamwoorden te vermelden bij de handtekening in uw e-mail (zoals hij/hem, zij/haar, die/hen) draagt u bij aan de erkenning en vooral normalisering van het genderspectrum. Voor wie bang is om fouten te maken, heeft Senne één boodschap: het is niet erg om fouten te maken. Leer ervan en ga verder. Maar probeer wel zoveel mogelijk een bondgenoot te zijn, of het nu als gids is, vriend, familielid of collega.

Bewust worden van vooroordelen

“Ik? Ik ben helemaal niet bevooroordeeld!” Dat denken we haast allemaal. En toch. Toch hebben we allemaal onbewust vooroordelen. Onze hersenen werken nu eenmaal selectief om een overload aan prikkels te vermijden. Daar kunnen we niets aan veranderen. Wat we wel kunnen doen, is ons bewust worden van wat onbewust meespeelt. Ook ons referentiekader, dat vorm krijgt door opvoeding, opleiding, eerdere ervaringen … bepaalt mee onze kijk op de wereld, onze mening, ons handelen.

Zaak is om ons bewust te worden van zowel het eigen referentiekader als (onbewuste) vooroordelen. Een goede illustratie van hoe verschillende referentiekaders zaken verschillend kunnen ervaren, is taal, of liever woordgebruik. Van sommige woorden is men er zich soms niet van bewust dat ze gevoelig kunnen liggen bij anderen. Sommige woorden worden door verschillende mensen anders gepercipieerd, precies omdat het referentiekader anders is.

FARO-collega’s Katrijn D’hamers en Elien Doesselaere trainden de deelnemers van deze sessie in die bewustwording van het eigen referentiekader en de eigen vooroordelen, aan de hand van verschillende oefeningen. Die kunt u trouwens ook terugvinden via de Erfgoedwijzer. Katrijn en Elien pleiten voor cultuursensitieve en verbindende communicatie in musea, waarbij een open houding en respect voor ieders referentiekader centraal staan. Luisteren, empathie en flexibiliteit vormen daarbij cruciale competenties.

Blik op armoede en uitsluiting

Emma Rappé en enkele vrijwilligers van De Zuidpoort vzw gaven enkele verhelderende inzichten mee over armoede en uitsluiting. Aan de hand van stellingen en cases verplaatsten de deelnemers zich in personen die armoede of uitsluiting ervaren. Al snel werd duidelijk hoe een tegenslag (op het vlak van bijvoorbeeld inkomen) bij mensen een lawine aan negatieve gevolgen op andere domeinen kan teweeg brengen (gezondheid, huisvesting …).

Maar vooral hielden deze oefeningen ook een spiegel voor: hoe gaan we als samenleving om met mensen die in armoede leven? Men heeft vaak snel een oordeel klaar. Een belangrijk advies in deze sessie sluit nauw aan bij het thema van de voorgaande sessie: ga niet uit van evidenties in uw eigen leefwereld. Wie ervoor openstaat om meer te weten over armoede, de alomtegenwoordigheid ervan, maar vooral ook benieuwd is naar oplossingen, verwijzen we graag naar We zijn er, een leerrijke podcast van De Zuidpoort over armoede.

En nu?

De TOP-dag vormt voor de organisatoren van dit initiatief, met name GUM, MSK, Designmuseum, Museum Dr. Guislain, STAM en Industriemuseum het startschot voor nog meer acties. En ook S.M.A.K., Huis van Alijn, Sint-Pietersabdij (Historische Huizen) en De wereld van Kina sluiten hierbij aan. Ze slaan voortaan allemaal de handen in elkaar in een TOP-werkgroep en kunnen zo niet alleen kennis en ervaringen uitwisselen maar ook gezamenlijk initiatieven ondernemen. En als u goed keek naar de foto helemaal bovenaan dit stuk: het diversifiëren van de gidsenteams is alvast een van de komende werkpunten van deze werkgroep. 

FOTO'S: © Noé Lagaert - MSK Gent

Hildegarde Van Genechten
gidsen
diversiteit
meerstemmigheid
gender
inclusie
Studiedag