Drie tips voor communicatoren

Acrobaten en koorddansers, Pieter Balthasar Bouttats, 1676-1755. Publiek domein via Rijksstudio

Omdat alle goede dingen uit drie bestaan – geen idee trouwens waar die uitdrukking vandaan komt – concentreren we het communicatienieuws in deze punten:

1. Uw lezers verdienen heldere teksten

Toegegeven, heldere teksten zijn een van onze stokpaardjes – zoek op deze site maar eens naar eerdere blogberichten die ‘heerlijk helder’ in de titel dragen. Waarom? Nog al te vaak krijgen we draken onder ogen. Voor alle duidelijkheid: daarmee bedoelen we niet het mythologische beest dat een voorliefde heeft voor geflambeerde tegenstanders. Wel doorwrochte, ja zelfs zenuwslopende teksten waaruit overduidelijk blijkt dat de auteur geen bal geeft om de leesbaarheid van zijn pennenvrucht.

Een klassieke denkfout is dat ingewikkelde, complexe onderwerpen zich moeilijk laten ‘vertalen’ naar een leesbare tekst. Dan valt het woord ‘verkleutering’ wel eens, of, ingepakt in een semihypnotiserende abracadabra: de tekst moet 'meerdere lagen' hebben, 'weerhaakjes bevatten' of, the horror, 'op diverse manier ingekleurd kunnen worden'. Herkenbaar? Wel, laten we afspreken dat we dat soort teksten niet meer (zelf) schrijven.

Erfgoedwijzer

Maar hoe kan het beter? In Heerlijk heldere teksten schrijven? Fluitje van een cent! krijgt u op de Erfgoedwijzer dertien tips (en nog een sliert goede redenen om hier echt werk van te maken). Doe er uw voordeel mee, en laat ons zeker uw 'redactionele bevindingen geworden'. 

2. Eendracht maakt macht

Wie al eens een collegagroep heeft meegemaakt, zal het beamen. Samen weet u meer dan in uw dooie uppie. We presenteren u dan ook de eerste vier Collegagroepen Communicatie van dit nieuwe jaar, eentje voor ruwweg elke maand. Op het programma: mediadeals, sterke merken, briefing van bureaus en … vormgeving.

We vallen in herhaling: doe er uw voordeel mee!

3. Basisopleidingen communicatie en marketing

Wie ‘in de communicatie zit’ is nooit uitgeleerd. Het vak blijft ook maar evolueren, met dank aan onder meer de razendsnelle ontwikkelingen op digitaal vlak. De fundamenten blijven echter grotendeels ongewijzigd. Die krijgt u snel en eenvoudig onder de knie, dankzij onze vijfdelige Basisopleiding communicatie. Wil u er graag nog bij zijn? Schrijf u dan snel in

En driewerf helaas, onze Basisopleiding marketing is intussen volzet. Wil u in de toekomst hierover op de hoogte gehouden worden? Hou dan zeker onze nieuwsbrief in de gaten, of stuur een mail naar ondergetekende.

Foto: Acrobaten en koorddansers, Pieter Balthasar Bouttats, 1676-1755. Publiek domein via Rijksstudio

Roel Daenen