Hoe sluit u een mediadeal?

Handdruk - fragment van de titelpagina voor: Franciscus Lijftocht, Voor-winckel van patientie in den droeven tegenspoedt (…), 1679, dl. 1, anoniem, 1679. Publiek domein via Rijksstudio

Nieuw op de Erfgoedwijzer: een uitgebreid artikel over dit uitdagende onderwerp. Uitdagend, want als u graag een deal met de media wil sluiten, stroopt u maar best de mouwen op. Er komt veel bij kijken: creativiteit, overtuigingskracht en, driewerf helaas, ook flink wat budget.

In dit nieuwe artikel doen we uit de doeken hoe u er best aan begint en waar u zoal op moet letten. Dat doen we met een handjevol tips en ook een kleine geschiedenisles waarin António de Oliveira Salazar zijn opwachting maakt. Die had, als autoritaire leider van Portugal, een bepaald devies voor ogen voor de koers van zijn land.

Onder de korenmaat

En uiteraard hebben we niet alle wijsheid zelf in pacht. Of u Bijbelvast bent of niet, daar hebben we het raden naar. Om het met een zinnetje uit de Bergrede uit het Nieuwe Testament (en preciezer uit Matteüs 5, vers 14-17) te zeggen: we hopen dat u uw licht niet onder de korenmaat zet. “Iemand die zijn of haar licht niet onder de korenmaat zet, laat aan anderen zien wat hij of zij kan of weet. Het gezegde wordt vaak gebruikt als advies aan anderen: je moet je licht niet onder de korenmaat zetten. Het betekent dan zoveel als: gebruik je talenten, je kennis en je kunde en verberg die niet. Doe wat je kunt en gebruik je talenten optimaal. Geef je mening en laat je horen,” lezen we op Historiek.net.

Het is maar dat u het weet (en ernaar handelt). Ook dat is het doel van de Erfgoedwijzer: dat u kunt leren van de ervaring en inzichten van uw collega’s.

Genoeg introductie. Hier vindt u the real deal. 

Roel Daenen