U bent (zeer) tevreden over faro

Bloemstuk, Cornelis Ploos van Amstel, naar Jan van Huysum, 1778. Publiek domein via Rijksstudio

Sinds de make-over van faro (het tijdschrift) in 2019 stijgen de abonneecijfers. Om te weten hoe we het beter kunnen doen, boog een focusgroep zich over koers en inhoud van het blad. 

Eerst even terug naar 2018. Dat jaar evalueerden we faro voor het eerst grondig, omkaderd door externe begeleiders en met een beperkte groep. Het merendeel van de redactie was er, terecht overigens, van overtuigd dat er aan het blad moest gesleuteld worden. En een klein jaar later, in maart 2019, verscheen het eerste nummer van ‘de nieuwe faro’. 

Voor en door de sector

De abonneecijfers zijn natuurlijk slechts één indicator om het succes (of de doelmatigheid van het tijdschrift, zo u wil) te meten. Het redactie-adagium indachtig (het tijdschrift is er voor en door de sector) vroegen we ons af hoe de lezers het blad ervaren en beoordelen. Herkennen ze zichzelf en hun werking erin? Enzovoort.

Personificatie van tevredenheid, Arnold Houbraken, 1710 - 1719. Publiek domein via Rijksstudio

En daarom nodigden we een groep lezers uit om hun inzichten en ideeën te delen over de inhoud, de vorm en de prijszetting. We vatten samen:

  • faro biedt volgens de deelnemers niet alleen veel informatie, maar ook vaak inspiratie: wat werkt, wat werkt niet? De deelnemers appreciëren die mix van inspiratie en informatie: lezen over best practices (maar ook over minder goede ervaringen) blijkt verrijkend voor de eigen praktijk.
     
  • Het faro-magazine leest vlot en is toegankelijk, twee aspecten die de deelnemers heel belangrijk vinden voor een vaktijdschrift. Op dit vlak merken de deelnemers overigens een sterke, positieve evolutie tegenover vroeger (voor de make-over): het taalgebruik is toegankelijker geworden, de zinsbouw is beter, de lay-out en beeldkeuze zijn erop vooruitgegaan. Het blad triggert meer dan vroeger, waardoor het ook meer gelezen wordt. Ook het bladritme zit goed.
  • Ook de afwisseling van korte en lange artikels, dossiers en rubrieken valt in de smaak. De veelzijdigheid van de erfgoedsector komt ook aan bod, wat positief is. De sector is nu eenmaal heel divers. Actuele thema’s als duurzaamheid, identiteit, meerstemmigheid … worden snel en degelijk opgepikt: daar maakt faro echt het verschil.

Desondanks: we zijn er nog niet

Ondanks de grondtoon van tevredenheid en enkele duidelijke toetsen van lof en aanmoedigingen had de focusgroep ook enkele aanbevelingen / aandachtspunten in petto:

  • Wat in de huidige vorm van het blad vooralsnog onvoldoende aan bod komt is de aandacht voor internationale ontwikkelingen. Hoe pakken onze buurlanden (en landen verderaf) bepaalde zaken aan? 
     
  • faro kan ook nog beter scoren op het gebied van diversiteit. Onze samenleving is bijzonder divers, vooral in de steden. Dit wordt echter slechts in beperkte mate ‘getoond’ in het tijdschrift. Zo kan met name de beeldkeuze heel wat diverser: toon bv. ook eens een divers klasje dat op bezoek gaat in een museum, i.p.v. een uitsluitend blanke klasgroep.

Ja, ook u kunt iets doen

En het allerbelangrijkste: blijkbaar weet niet iedereen dat de redactie van faro zelf voortdurend op zoek is naar bijdragen. Het zinnetje dat nu in het colofon staat (“Zin om mee te werken?”), spreekt niet genoeg aan en is niet duidelijk genoeg. Deelnemers bevestigen dat een artikel in faro voor een groter bereik voor hun projecten of praktijk zorgt: veel collega’s maken daarom graag tijd om iets te schrijven, ook al ontbreekt het hen vaak aan tijd.

Hoe bezorgt u de redactie uw voorstel? Eenvoudig: stuur een mail naar redactie@faro.be. U krijgt dan zeker een antwoord. 

De thema’s voor de dossiers in de komende edities zijn:

  • IPM (integrated pest management): maart (afgesloten)
  • Erfgoed en ethiek: juni
  • Gevaarlijk erfgoed – asbest: september 
  • Archieven: december

Voorstellen voor losse bijdragen zijn uiteraard ook welkom; hetzij voor een van onze rubrieken (Het Atelier, De Expat, De Erfgoedplek, Sprekend Erfgoed, Telex), hetzij als een artikel op zich. Als u zich hier niets bij kan voorstellen: surf dan eens naar de tijdschriftpagina's op deze website; hier kunt u alle nummers online doorbladeren. En een abonnement nemen, dat ook. 

Speaking of which: de meerderheid van de focusgroep vond de prijszetting van faro – 25 euro voor vier nummers, voor Belgische abonnees – aan de lage kant. 

U kunt de uitgebreide synthese van het verslag van deze focusgroep hier nalezen. Als u zelf ideeën, suggesties, bedenkingen enz. hebt: mail of bel ons gerust. We kijken uit naar uw reactie.

Afbeeldingen: (boven) Bloemstuk, Cornelis Ploos van Amstel, naar Jan van Huysum, 1778 en (midden) Personificatie van tevredenheid, Arnold Houbraken, 1710 - 1719 - beide publiek domein via Rijksstudio.

Roel Daenen