Viparrangement in de kijker: Stadsarchief Mechelen pakt uit met nieuwe documentaire

Naar betere oorden, documentaire voor Erfgoeddag 2024 © Stadsarchief Mechelen

Tijdens de Erfgoedweken kunnen leerlingen een gloednieuwe documentaire van het Mechelse Stadsarchief bekijken over de emigratie van rijke Mechelaars in de turbulente 16e eeuw. Daarnaast ontdekken ze ook unieke archiefstukken die meer vertellen over deze grote exodus. Lees mee over de aanpak van het archief en hoe het een open huis wil zijn voor een breed publiek.

Archiefstukken ontsluiten met sterke storytelling

Archivaris Koen Vermeulen en videast Jan Weynants zijn niet aan hun proefstuk toe bij deze documentaire over de Mechelse exodus. Eerder verzorgden ze al parels van digital stories zoals Schoolreis door de tijd: het Mechelse onderwijs tijdens het ancien régime (Erfgoeddag 2022) en Beestige Charters: queeste naar het dier in het document (Erfgoeddag 2023). Beide verhalen zijn flinke documentaires van ongeveer een half uur.

Jongeren (en bij uitbreiding heel wat volwassenen) denken dat archiefstukken al snel saai of moeilijk te interpreteren zijn. Dan is het natuurlijk de kunst om die stukken tot leven te brengen in meeslepende verhalen. Koen heeft ondertussen ervaring om met voldoende verbeeldingskracht (en goede technische ondersteuning) aan de slag te gaan met de jaarlijkse thema’s van Erfgoeddag.


Welke storytellingtechnieken uit deze docu’s vallen meteen op (en zijn tips om te onthouden wanneer u zelf verhalen uitwerkt rond archiefmateriaal of collectiestukken)?

Zet uw aanbod in de kijker op Erfgoedwijs.be

Erfgoedwijs

Wanneer zoveel tijd en middelen gaan naar het ontwikkelen van materiaal, is het ook belangrijk om stil te staan bij de verspreiding ervan. Hoe bereiken deze beelden nu de juiste kijkers? Het spreekt voor zich dat het onderwijs een belangrijke doelgroep is (al kunnen zeker meer mensen dan enkel leerlingen en leerkrachten hiervan genieten). Leerkrachten ontdekken graag dit aanbod maar hebben de tijd of de kennis niet om de bronnen te zoeken op websites van archieven of musea. Hoe meer lesmateriaal op één plek wordt aangeboden, hoe beter: enter Erfgoedwijs!

Erfgoedwijs is een deelsite van Klascement en dat platform kennen leerkrachten goed. Ze kunnen er zelf materiaal op plaatsen, maar evengoed doen organisaties dat. Ontdek via deze snelstartgids van Klascement hoe u zelf lesmateriaal kunt plaatsen, gaande van een lesfiche tot een digitale oefening of audiovisueel fragment. Met een korte toelichting, goed gekozen tags (vergeet niet ‘erfgoed’ te gebruiken) en aanduidingen voor onderwijsniveaus komt u al heel ver, zoals de bijdrage van het archief hier toont.

Verzamelt u graag wat feedback over hoe leerkrachten uw leermiddel inschatten? Als u inlogt, ziet u ook welke scores uw leermiddel krijgt, en hoeveel keer het in een favorietenmap is gezet. Dat zegt niet alles maar is toch een indicatie. Uploaden is niet moeilijk maar indien gewenst kunt u daar ondersteuning bij krijgen. Mail gerust info@erfgoedwijs.be of eva.begine@faro.be.

Oproep | Werkt u mee aan een Erfgoedwijs-webinar voor leerkrachten?

FARO en Klascement organiseren in het najaar een webinar voor leerkrachten die willen werken rond historische competenties vanuit een meerstemmig perspectief. Hoe kunnen archiefmateriaal, databanken, digitale collecties of de ErfgoedApp hun lessen verrijken?

Presenteert u tijdens dit webinar graag de lessuggesties die uw museum, archief of andere erfgoedwerking op Erfgoedwijs plaatste? Contacteer dan eva.begine@faro.be en kom op die manier in rechtstreeks contact met leerkrachten.

Making of docu 'Naar betere oorden', Erfgoeddag 2024 © Stadsarchief Mechelen

Na uw aanmelding bespreken we samen hoe uw aandeel een plek kan krijgen in dit webinar. Ongetwijfeld levert dat een wisselwerking op die ook voor u interessant kan zijn: hoe willen leerkrachten uw lesmateriaal inzetten in de klas? Wat voegen ze er misschien nog aan toe? Samen maakt u er een rijk erfgoedverhaal van en het persoonlijke contact zorgt er misschien voor dat scholen uw huis beter leren kennen en op bezoek komen.

Tip | Maak uw materiaal bekend via ambassadeurs – Erfgoedklasbakken

Lesmaterialen meteen parkeren op centrale platformen is belangrijk, maar leerkrachten verliezen zich soms ook wel in het aanbod. Waarom is uw lessuggestie zo relevant? Hoe kunnen ze ermee aan de slag in de klas? Welke fijne methodieken stelt u voor? Een ferme leerkrachtenhandleiding kan wel eens afschrikken (zoals elke handleiding wel eens remmend kan werken). Maar wanneer iemand het voordoet en ons de weg toont? Dan zijn we vaak sneller overtuigd om ermee aan de slag te gaan.

Stuur daarom uw educatieve medewerkers, vrijwilligers, stagiairs of andere gepassioneerde collega’s naar scholen als ambassadeurs en laat uw lespakket zo echt tot leven komen. Waarom zouden ze dat niet doen tijdens de Erfgoedweken als Erfgoedklasbak? Registreer nog gauw uw activiteit hier. Wacht daar echt niet te lang meer mee: leerkrachten zijn nu al volop op verkenning gegaan en maken al afspraken met Erfgoedklasbakken. Uiteraard kunt u ook structureel een lesbezoek aanbieden. FARO denkt graag samen met u na over de invulling van uw lesuur zodat u ook op deze manier een persoonlijk onderwijsnetwerk kunt uitbouwen.

Zoekt u naar ondersteuning als Erfgoedklasbak  of educatief medewerker?

  • Sluit op 21 februari aan bij een digitaal intervisiemoment voor Erfgoedklasbakken. Meer informatie en gratis inschrijven kan hier.
  • Nog meer nood aan ondersteuning op didactisch vlak? Dan kan de vorming op 27 februari van FARO & Expertisecentrum Onderwijs en Leren in FOMU ook interessant zijn voor u. Meer info en inschrijven kan hier.
  • Deel uw ervaringen: hoe stelt u het archief of documentatiecentrum open voor een breed publiek? Contacteer eva.begine@faro.be
eva.begine