Erfgoedklasbak traint schrijfvaardigheid en literaire (strip)kennis

Hergé, Tintin au Congo © Moulinsart

FARO-collega Roel Daenen heeft zich gemeld als Erfgoedklasbak: hij gaat in de Erfgoeddag-week voor de klas staan. Ook ú kunt deelnemen!

De volgende editie van Erfgoeddag staat in het teken van onderwijs en wordt gekoppeld aan een volledige Erfgoeddag-week, van 25 tot 29 april 2022. Tijdens die week richten we ons met een brede waaier aan activiteiten voluit op het lager en middelbaar onderwijs. Zo willen we onder meer erfgoedverhalen in de klassen brengen en leerlingen laten kennismaken met de gevarieerde mogelijkheden die een job in de erfgoedsector biedt.

Daarvoor zijn we op zoek naar Erfgoedklasbakken. Van vrijwilligers en ambachtslui over collectiebeheerders en medewerkers publiekswerking tot communicatiewizards: breng uw verhaal in een lagere- of secundaire schoolklas. U kiest zelf hoe u 'uw' lesuur invult. Een gepassioneerd verhaal, een interactieve les of een interessante debatoefening? Het kan allemaal. Enthousiasme vanuit het onderwijsveld is er alvast: meer dan 240 scholen gaven al aan een Erfgoedklasbak te willen ontvangen. Concrete informatie leest u hier

Vandaag stellen we graag een enthousiaste kandidaat aan u voor, die u hopelijk kan inspireren om ook zelf een uurtje voor de klas te staan.

Aan de slag met schrijftechnieken

Roel Daenen © FARO

Als coördinator communicatie en hoofdredacteur van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed en (het literaire tijdschrift) Stripgids weet Roel als geen ander hoe u helder en wervend kunt schrijven. Die expertise wil hij graag inzetten tijdens de Erfgoeddag-week in het onderwijs.

Schrijftechnieken aanleren hoort zeker bij een taalles: hoe kunt u bv. wervend en bondig een museumtekst schrijven voor een specifiek doelpubliek? Daarnaast kunnen leerkrachten ook een les bestellen waarin Roel mee coacht hoe leerlingen in een schooltijdschrift kunnen vertellen over het erfgoed in hun school.

Was uw klaslokaal altijd al een klaslokaal of was het ooit de eetzaal van de zusters? Hoe en op welk vlak is de school geëvolueerd en welke sporen uit het verleden ziet u daar nu nog van? Al schrijvend leren de leerlingen hun eigen schools erfgoed beter kennen.  

Striperfgoed

Roel wil zijn expertise ook inzetten voor een les rond striperfgoed. Dit literaire genre krijgt – driewerf helaas – nog steeds niet de aandacht die het verdient in het onderwijs. Nochtans kan het de deur openzetten naar een breder literatuuronderwijs. Veel jongeren zullen deze instap ongetwijfeld weten te waarderen. Met een kenner als Roel erbij maakt u die instap nog rijker. Met behulp van talrijke bronnen zorgt hij voor een levendige en aanschouwelijke les. Zo kan hij met leerlingen onder meer het debat aangaan over stripklassiekers als Kuifje in Congo/Kuifje in Afrika: welke plaats verdienen deze verhalen met een duidelijk koloniaal perspectief nu nog? 

Nostalgie naar de schoolbanken 

Roel studeerde Geschiedenis en Culturele Studies en volgde ook de lerarenopleiding. Hij gaf en geeft geregeld les aan heel wat hogescholen en universiteiten zoals UA, VUB of PXL. In gesprek gaan met jongeren, hun leergierigheid aanwakkeren en hen inzichten bijbrengen, is volgens hem een ontzettend fijne uitdaging. Zo zegt Roel:

“Je kan ongetwijfeld duizend redenen bedenken waarom je niet zou deelnemen als Erfgoedklasbak. Akkoord, het is lastig want het houdt veel voorbereidingswerk in en je hebt nog een heleboel andere katten te geselen … Maar: als je dit goed voorbereidt, dan kan je hier veel voldoening uit halen. Als je les goed gaat, krijg je heel veel terug. En nostalgie is me niet vreemd: we hebben allemaal op school gezeten en het kan een verrijkende ervaring zijn om daar eens terug naartoe te gaan.”

Net zoals zijn collega Katrijn ziet Roel de school als de ideale plek waar u jongelui enthousiast kunt maken voor onze sector, een kans die we als sector met beide handen moeten grijpen.  

Voor Roel is het best spannend om in deze Erfgoeddag-week voor een jonger publiek te staan dan hij gewend is. Daarnaast hield hij zich nog niet bezig met het ‘onderwijsjargon’ zoals eindtermen, leerdoelen of sleutelcompetenties. Met deze deelname hoopt hij daar meer inzicht in te krijgen, onder meer via het coachingstraject met Oetang. De coördinatiecel Erfgoeddag is er alvast van overtuigd dat Roel met de nodige humor en expertise enkele lessen in het secundair onderwijs kan verrijken. We wensen hem veel succes. Break a leg, collega! 

Klasbakken Erfgoeddag

Werkte het enthousiasme van Roel aanstekelijk en wil u ook als Erfgoedklasbak naar scholen trekken tijdens de Erfgoeddag-week van 25 tot 29 april? Registreer uw lesidee dan zo snel mogelijk via inschrijven.erfgoeddag.be. Bedenk alvast een centraal onderwerp of een sterke vraagstelling. De concrete invulling van uw les werkt u vanaf februari samen met andere deelnemers uit tijdens het coachingstraject. Alle verdere info over dit initiatief leest u op deze pagina.

Wij kijken uit naar uw inspirerende lesideeën en zetten ze graag mee in de kijker via de FARO-blog. Bent u die collectiebeheerder, restaurator, vrijwilliger, ambachtsman, bewaker … met een passie voor erfgoed? Smijt u dan mee in dit avontuur en hou ons op de hoogte van uw plannen. 

Illustratie: Hergé, Tintin au Congo © Moulinsart
Portretfoto: © FARO

eva.begine